Futuristic Marketing en analytics

Regel je overstap naar GA4

Heb jij de overstap van Google analytics universal naar Google analytics 4 al geregeld?

Overstappen naar Google Analytics 4?

 

Wie Google Analytics gebruikt heeft de aankondiging over GA4 vast al wel gezien, de nieuwe versie zal vanaf 1 juli 2023 de enige versie zijn die jouw webdata zal meten.

Door nu over te stappen van universal Analytics naar de nieuwe versie (GA4) voorkom je dat je volgend jaar zonder data zit.

Per 1 juli 2023 stopt google Analytics universal met het meten van jouw website data en per 2024 verdwijnt het gehele account inclusief data. 

Wat betekend dat voor jouw website of webshop?

– Geen data meer in de huidige versie van google Analytics vanaf 1 juli 2023
– Vanaf 1 januari 2024 wordt zelfs de historische data hiervan verwijderd
– Zonder data heb je geen inzichten in jouw web bezoekers
– Geen mogelijkheid meer om maanden te vergelijken in 1 account

 

 

Waarom overstappen naar GA4?

De huidige google Analytics versie zal tot 1 juli 2023 data verzamelen. Daarna wordt de huidige versie overgenomen door de nieuwe versie, Google Analytics 4 (GA4). Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om data te verzamelen via de Analytics die we allemaal gewend zijn.

Vanaf 1 januari 2024 wordt zelfs alle historische data verwijderd, om te voorkomen dat je geen vergelijkingen meer kan maken raden wij aan om zo snel mogelijk met GA4 te starten. 

Google analytics specialist
Google analytics specialist

Wanneer overstappen naar GA4?

Natuurlijk meet alle data tot juli 2023, je zou dan denken dat de overstap nog tot 1 dag van te voren kan. Wij raden aan om dit toch al zo snel mogelijk te doen. Wanneer jij data wilt gaan vergelijken in rapporten zul je merken dat je deze data dus nog niet hebt. Hoe eerder GA4 data verzamelt hoe beter je het kunt gebruiken. Het programma heeft wat data nodig om de juiste inzichten te geven, hoe meer informatie er beschikbaar is hoe beter dit wordt weergeven.

Het is mogelijk om beide Analytics versies naast elkaar te gebruiken dus hoe eerder je er mee begint hoe meer profijt je er van hebt vanaf juli 2023

Overstap meteen laten instellen?

Wij helpen graag bij de overstap van google analytics universal naar Google analytics 4.

Binnen 1 week staat jouw Google analytics klaar data te verzamelen.

Wij kunnen ook ondersteunen bij andere online marketing diensten, mocht je een kijkje willen nemen bij onze andere diensten klik dan hier

Google analytics overstap aanvragen

7 + 11 =

                                         Onze aanpak

Stap 1 – GA4 Account aanmaken en instellen

Om te beginnen gaan we een GA4 account aanmaken naast jouw huidige GA universal account, met het nieuwe GA4 account gaan we alvast data verzamelen voordat google volledig stopt met het meten in de oude versie. Op die manier wordt er alvast data verzameld en heb je in juli 2023 meer data om elke maand te vergelijken met elkaar en om jouw website te kunnen optimaliseren.

Het aanmaken van GA4 is niet genoeg om de meeste data te verzamelen, in de instellingen moet van alles worden veranderd en aangepast om zoveel mogelijk inzichten te krijgen.

Stap 2 – Inrichten van de conversies en instellingen goed zetten

Om het maximale uit Google Analytics te halen is het belangrijk om conversies goed te laten doormeten, dit kan uitgebreid met behulp van google tag manager. Dit vergt wat extra kennis die ontzettend belangrijk is want met deze metingen meet je pas echt alle data.

Hierin zullen wij alles integreren, elk verkoopkanaal wordt doorgemeten en naar analytics door gestuurd. Denk aan kanalen als tiktok, pinterest, facebook en google ads. Ook metingen als scrolldiepte, verschillende aanvragen op de site, bepaalde pagina’s bekeken en nog veel meer.

Stap 3 – Account inrichten

Alle rapporten die je gewend bent van Google Analytics universal zijn veranderd, ze zijn moeilijker te vinden en moeten handmatig worden ingericht, op die manier kun je veel meer data in een rapport verwerken, het vergt alleen wat meer ervaring om daar goed gebruik van te kunnen maken. Wij zetten een aantal standaard rapporten klaar die je elke keer kan herbruiken.

Stap 4 – Afsluiting en uitleg

Tot slot richten we jouw dashboard aan de hand van welke data voor jou belangrijk is. Daarna sluiten wij af met een korte uitleg vertellen we jou precies hoe je ons rapport kan aflezen en waar je zelf de conversie gegevens van google tag manager kan vinden.

Online marketing advies nodig?
Ik help je graag met een strategie die jou online laat stijgen. 

Neem contact op!