Futuristic Marketing en analytics

Hoe zet je leadmagnets in voor leadmagnets

Leadgeneration is een manier om interesse te wekken bij potentiële klanten met een conversie als doel. Door warme leads te ontvangen voor jouw diensten/producten heb je een lijst van emailadressen van potentiële klanten die interesse hebben getoond in wat jij aanbiedt. Dit gebeurt met behulp van ‘leadmagnets’ (LM).

In deze blog vertellen we jou de belangrijkste punten die bij het uitwerken van een leadmagnet nodig zijn.

Wat zijn leadmagnets?

Eerst is het handig voor degene die nog nooit van leadmagnets hebben gehoord te vertellen wat het precies is. Een leadmagnet is een manier om gratis kennis en waardevolle informatie aan te bieden aan jouw ideale klant in ruil voor hun emailadres. Het kan via allerlei verschillende manieren en vormen. Denk aan:

– Checklist
– Infographic met een stappenplan
– Template
– Cheatsheet
– Video serie (bijvoorbeeld elke week 1 video met een bepaalde uitleg)
– Challenge waar jouw doelgroep aan kan meedoen
– Webinar
– Podcasts
– Hoofdstuk uit een boek
– Vragenlijst om in te vullen
– Een quiz

Bepaal waar je leadmagnet over gaat

Bij het maken van een leadmagnet is het erg belangrijk dat je jouw doelgroep begrijpt. Wat zijn hun pijnpunten, waar liggen ze van wakker, welke vragen hebben ze, leer je doelgroep kennen en speel daar op in.

Luister dus goed naar je doelgroep, dat kan je doen door bijvoorbeeld:

Forums

Te zoeken op forums naar de vragen die ze stellen
Door bijvoorbeeld te googlen naar ‘beste draadloze oordopjes’ kun je opzoek gaan naar de meest gestelde vragen en vind je dus precies welke vragen zij hebben, welke specificaties zij opzoek zijn en wat hun wensen zijn.

Socials

Analyseer social media, ga opzoek naar groepen over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld ‘huistrends’ en bekijk wat hierin allemaal wordt besproken.

Wat staat er in een leadmagnet?

Bepaal welke leadmagnet jij wilt inzetten, kijk hier goed naar welke kennis jij kan delen met jouw ideale klant. Maak het niet te groot en te uitgebreid, zorg ervoor dat ze met jouw hulp een stap verder kunnen maar niet volledig zonder jou kunnen. Je wilt jezelf natuurlijk niet onnodig maken maar wees niet bang om je meest waardevolle informatie te delen.

Als je jouw waardevolle informatie deelt creëer je namelijk vertrouwen en laat je zien dat je de kennis hebt die jouw klant nodig heeft. Dat creëert nieuwsgierigheid naar wat je nog meer te bieden hebt.

Je kan natuurlijk ook een leadmagnet maken die de pijnpunten van de klant nog meer versterken, denk aan een bepaalde score.

Een ander goed voorbeeld is de vragenlijst van Viteezy, door een aantal vragen krijg je een overzicht van welke vitamines jij nodig hebt en kun je deze meteen bestellen.

Wat wil je uiteindelijk aanbieden?

Niemand verplicht je om nieuwe kennis op te doen om dit te delen, het is heel goed mogelijk om jouw bestaande content te delen. Je creëert een leadmagnet voor de content die je al hebt gemaakt met de insteek om hiervoor meer conversies te creëren

Denk bijvoorbeeld aan:

– Een E-book of een boek
– Dienst die je aanbied
– Planners
– Cursussen
– Webinar
– Online training
– Software die je aanbied

Waar plaats je een leadmagnet?

Je kan jouw leadmagnet op verschillende manieren op jouw site verwerken.

Wij geven je 2 voorbeelden

Doormiddel van een speciale landingspagina. 

Als je een volledige landingspagina hebt of maakt dan kan je deze gebruiken als leadmagnet, hierin kan je uitgebreid vertellen over de leadmagnet. Ga je een landingspagina gebruiken? Zorg dan in iedergeval voor dat het de volgende eigenschappen bevat:

  1. Vermeld op meerdere plekken het woord gratis vermeld. Zorg dat het in de titel, button en tekst staat verwerkt.
  2. Gebruik een opvallende titel met de pijnpunt van de doelgroep
  3. Gebruik een korte dikgedrukte inleiding die verder op de pijnpunten ingaat.
  4. Geef een korte uitleg over de leadmagnet, wat levert het op als zij hun emailadres achter laten.
  5. Bullet points met inhoud van leadmagnet , zoals wij nu doen 😉
  6. Review van downloaders/gebruikers.
  7. Formulier voor het emailadres en voornaam (Let op: vanwege de AVG weg mag je alleen deze 2 dingen vragen voor deze leadmagnet zonder extra toestemming)
  8. Opvallende Call To Action knop

Doormiddel van een Pop-Up

Ga je gebruik maken van een pop-up melding op bijvoorbeeld de pagina van de desbetreffende dienst, zorg dan dat het deze eigenschappen bevat:

  1. Zorg ervoor dat de pop-up niet meteen op springt, kies er bijvoorbeeld voor om deze te laten zien nadat bezoekers een bepaald aantal seconde op jouw website zijn of als ze een bepaald percentage van de pagina hebben bekeken, deze bezoekers zijn namelijk waardevoller voor jouw bedrijf dan bezoekers die een kort bezoekje aan jouw site brengen.
  2. Maak het bericht kort maar krachtig, te langdradige berichten kan afleiden van de boodschap en kan het pijnpunt verzachten.
  3. Formulier voor de voornaam en emailadres
  4. Sterke Call To Action knop, denk bijvoorbeeld aan ‘ik kies voor online vindbaarheid’ of ‘ja! ik wil online groeien’ 

De bedanktpagina

Nadat jouw leadformulier is ingevuld bedankt je degene die jouw leadmagnet heeft gedownload/ aangevraagd. Leg daarnaast ook uit hoe zij het bestand ontvangen, is dat via de mail geef dan aan dat het wellicht ook in de spam inbox terecht kan komen, is dat via een automatische download zorg er dan voor dat het een PFD bestand is en geef ook de mogelijkheid om het bestand handmatig te kunnen downloaden in het geval dat het niet automatisch gebeurde.

Na dat de leadmagnet is gedownload, heb je een warme lead en kun je deze gaan opvolgen aan de hand van email marketing/ email automation, maar dat is weer een verhaal voor een andere blog 🙂

 

Online marketing advies nodig?
Ik help je graag met een strategie die jou online laat stijgen. 

Neem contact op!